De 2e week zit er op. - Reisverslag uit Ventouse, Frankrijk van Francien en Michiel Lenssen - WaarBenJij.nu De 2e week zit er op. - Reisverslag uit Ventouse, Frankrijk van Francien en Michiel Lenssen - WaarBenJij.nu

De 2e week zit er op.

Dag 11, vrijdag 27 mei,St. Maure-Gencay 110 km
Dag 12, zaterdag 28 mei, Gencay-St. Sornin 92 km
Dag 13, zondag 29 mei, St. Sornin, niet gefietst
Dag 14, maandag 30 mei, St. Sornin-Angouleme 30 km

Zo weer even een verhaal voor onze volgers. We zitten op dit moment weer in een hotel in, nu Angouleme met WiFi, en ja, we zijn er weer afgeregend.
De afgelopen week was een fantastische week om te fietsen, met uitzondering van gisteren (zondag) en vandaag (maandag 30 mei)

Vorige week maandag hebben we in de namiddag 2 andere fietsers naar Santiago ontmoet. Annaberth uit Veldhoven die zich een slowgrim noemt, omdat ze als pelgrim heel langzaam naar Santiago fietst. En André uit Ede, een man die pas gepensioneerd is. We hebben die avond gezellig samen gegeten en wat ervaringen uitgewisseld. Vorige week dinsdag zijn we op ons gemak naar Chartres gereden met onderweg een paar pittige klimmetjes. Onze kleren waren inmiddels droog, maar mijn schoenen nog steeds niet. 's middags begint de zon te schijnen en wordt de temperatuur ook langzaam beter. In Chartres hebben we wat rond gewandeld, genoten van een heerlijk glaasje wijn, en een grote Belgische trappist.
Woensdag was het weer prima om te fietsen naar Vendome. We schoten lekker op, om 1 uur hadden we er al 62 km op zitten. Die dag hadden we maar een enkele klim en een mooi stuk langs de Loire. Onderweg komen we door Chateaudun met een prachtig onderhouden oud kasteel. Het hotelletje waar we terecht komen is eenvoudig, we zijn de enigste gasten, en het staat te koop, dus, volgend jaar...... Men is er wel allervriendelijkst. In Vendome hebben we een kaarsje gebrand voor, en een borrel gedronken op ons mam. 25 mei was de verjaardag van Maria Lenssen.
Op donderdag zijn we langs de Loire verder naar Tours gefietst. Inmiddels zat ons eerste route-boekje er op. Op weg naar St. Maure, met het tweede boekje, merkten we al snel dat dit boekje van 2013 was. Intussen is er in deze streek een hoge snelheidlijn aangelegd die nog niet in de het boekje was verwerkt. Dit gaf diverse keren problemen. We hebben dan ook wat extra kilometers gefietst omdat we zelf moesten improviseren. Op het einde van de tocht kwamen we ook een zoekende André tegen, van enkele dagen terug. Samen zijn we naar St. Maure gefietst. André was die dag laat begonnen en fietste nog een stuk door.
Vrijdagmorgen zijn we, zoals elke morgen, rond negen uur weer vertrokken. Het was weer prima weer om te fietsen die dag. De route was wat klimmen betreft niet al te moeilijk, een paar korte klimmetjes, wel veel en mooi glooiend heuvellandschap. Denk erom, in de hele route naar Santiago is alleen Nederland en een stuk van België vlak. Van de rest van de route is geen kilometer plat. Het gaat of omhoog, of omlaag. Oftewel als we straks in Santiago aankomen hebben we meer als 1000 km geklommen.
Als we vrijdag een kleine 30 km gefietst hebben komen we André weer tegen. We kletsen even. Hij vraagt of hij met ons mee mag rijden. Hij vergelijkt mij met Tom Dumoulin, waarschijnlijk vanwege het krachtig doortrappen en vanwege het snelle afdalen, maar waarschijnlijk zeker niet vanwege mijn klimkwaliteiten. We doen doen die dag om de beurt wat kopwerk.
'a vonds eten we samen met André en drinken een wijntje op onze 27e trouwdag.
Zaterdag vertrekken we 's morgens om 9 uur weer, echter zonder André, hij is nog niet klaar, en wil het die dag rustig aan doen. We gaan op weg naar St. Sornin. Hier woont Henry van tante Betsie, een neef van Francien. We hebben gebeld en zijn welkom. Na 4 kilometer stoppen we even om een foto te maken van de kilometerteller; die staat op 1000. Om bij Henry te komen moeten we zo'n 20 km van de route af, maar mijn Garmin brengt ons via de kortste weg er naar toe. Ook deze dag was wat betreft klimmen niet de zwaarste dag. Om 5 uur 's middags waren we bij Henry. Na met z'n vieren wat gedronken te hebben, mochten we lekker douchen. Onze kleren mochten bij hun een keer in de wasmachine. Francien had al wel een paar wat uitgespoeld, maar als je gefietst hebt, flink getranspireerd hebt, een paar keer flink nat geworden, dan worden je fietskleren er niet frisser op, sterker nog; ze meurden een uur tegen de wind in. Maar nu is weer alles lekker fris. Hernry en Brigitte hadden voor ons gekookt. Vol trots heeft hij zijn huis, boomgaard, moestuin etc. laten zien. Na 't eten zijn we om 11 uur naar bed gegaan want we wilden ook weer op tijd op.
Zondag om 8 uur zatten we in onze schone fietskleren aan het ontbijt. Echter het begon te onweren en te regenen, met bakken kwam het uit de lucht. Uren aan een stuk. Toen Henry voorstelde om de openhaard aan te maken en om een drankje te doen hebben we ons omgekleed en hebben we besloten, op initiatief van Henry, om die dag maar bij hun te blijven. Zondag was het in Frankrijk Moederdag, en hun kinderen en kleinkinderen zouden naar huis komen om die middag samen te eten. 2 meer maakt dan ook niet uit, zei hij. We hebben een supergezellige middag gehad met de familie Driessen. Tegen de avond hebben we met hun nog wat rondgereden in de omgeving. Brigitte wilde even naar het kerkhof waar haar ouders liggen, vanwege Moederdag. We hebben toen ook nog wat Franse kerkhofcultuur meegekregen.
Vanmorgen, maandag 30 mei, zijn we, na afscheid genomen te hebben vertrokken, richting Angouleme. Het miezerde toen we vertrokken en het was pas 10 graden. Gedurende de eerste 15 km ging het harder regenen. Het hield niet op. In Angouleme besloten we een hotelletje te zoeken. Ook Angouleme is een mooie oude stad. We hebben na de koffie, eerst de kathedraal bezocht voor de dagelijkse stempel, en voor een kaarsje voor een speciale intentie!!!
De voorspellingen van het weer voor de komende dagen zijn weer wat gunstiger, dus we hopen er het beste van.

Wat we onderweg allemaal zien is niet te beschrijven. In mijn vorige verslagje vertelde ik al van de mooie oude plaatsjes en mooie landschappen. Dit gaat zo maar door. We zien ontzettend veel natuurschoon. Heel veel beekjes, riviertjes waarvan het water aardig hoog staat. Onophoudelijk leuke kleine gehuchtjes, van enkele huizen, een paar boerderijen en een kerk, tot grote plaatsen als Chartres, Tours en Angouleme.

Naast al het natuurschoon zien we ook veel verschillende vogels. Buizerds die na een paar krachtige vleugelslagen rustig wegzweven, heel veel dartele zwaluwen, maar ook horen we in de bossen en langs de velden honderden vogels fluiten, prachtig, ik geniet hiervan, ondanks dat ik dan soms moet klimmen. Ook zien we in de velden konijntjes, hazen (een was er bijna zo groot als een kleine ree, nietwaar André?), een fazant die plotseling uit de berm opvliegt, en waarvan we schrikken. Een plat gereden slang op de weg, ganzen, zwanen, eenden; teveel om allemaal op te noemen.

Met ons gaat het prima. Op wat zadelpijn en een opgerekte spier in de hamstring na, gaat het met mij prima. Francien fietst alsof ze al jaren elke dag zoveel fietst, niks aan te merken, zij gaat maar door.

Zo, ik heb weer genoeg geschreven, jullie zijn weer op de hoogte.

Groeten vanuit Angouleme,
Francien en Michiel.

• 30 Mei 2016 - 16:04

Miriam Coppens:

Hallo Francien en Michiel,
    Geweldig om jullie verhalen te lezen. Dat maakt het fietsen zo leuk: altijd nieuwe mensen ontmoeten en de leukste plaatsjes bekijken. Blijf maar doorfietsen naar Santiago want hier is het weer bar en boos. Veel regen en onweer. Veel fietsplezier en hopelijk steeds beter weer.

Groetjes Jan en Miriam

• 30 Mei 2016 - 16:07

Pascale:

Hoi Michiel en Francien,

Fijn om weer van jullie te horen, ik vroeg me al af hoe het met jullie zou zijn.
    Ook ons pap belde vanmorgen of ik al iets van jullie gehooord had, hij dacht dat jullie misschien alweer thuis zouden zijn.
    Je leest dus al dat we hier thuis met jullie avonturen meeleven.
    Goed te horen dat het goed gaat met jullie op wat zadelpijn na maar laat Francien iedere avond die billen maar flink masseren....

• 30 Mei 2016 - 17:41

Manja En Maarten:

Michiel, Francien,
    Inderdaad geweldig om die verhalen te lezen. Zo beleven wij hier ook 'n heel klein beetje van jullie reis.
    Fantastisch om zo te kunnen genieten van de natuur. En van alles eromheen.
    De eerste 1000 km voorbij, bijna halverwege.
    Gelukkig komt er dan een kentering in 't weer. Die temperaturen en nattigheid maken 't niet gemakkelijk.
    Maar nu de warmte tegemoet ......
    Geniet van alles en kei veel succes verder.

Groeten,
    Manja en Maarten

• 30 Mei 2016 - 18:11

Frans En Els:

Hoi Michiel en Francien,

Fijn dat het voorspoedig gaat.
    Het weer is wel een beetje jammer maar troost je wij zitten hier ook niet in de zon.
    Mooi verslag van jullie avonturen en ervaringen.
    Goede reis en geniet er van.

Groetjes
    Frans en Els

• 30 Mei 2016 - 21:34

Agnes & Jo :

Hallo buren , wat een prestatie! Als ik mijn pet op had zou ik ze afpakken! Nog een dag en jullie zitten al bijna in Bordeaux.
    Om maar met het weer te beginnen ; het is hier zeer bedroevend veel water. Gisteren hebben wij een fietsdag gehad met de KPJ veteranen tot 16.00 uur was het droog toen begon het te regenen en het is niet meer opgehouden,vandaag is het maar een half uur droog geweest.
    De foto's van de Rododendrons zien er prachtig uit die foto's heb ik naar jullie thuismail gestuurd omdat het mij niet zeker was of dit gaat via dit reisverslag!
    Het reis verslag ziet er prachtig uit wij volgen jullie steeds met de kaart erbij,het is nog een heel eind dat jullie te wachten staat de grote klim moet nog beginnen ,,hou vol,,Veel succes verder en op tijd de billen smeren. Groetjes Agnes en Jo

• 30 Mei 2016 - 21:49

Thom En Dorien:

Hoi Francien en Michiel,
    Leuk om weer iets van jullie ervaringen te lezen. Wat gaat de reis toch ook weer snel en de ontberingen maken gelukkig ook steeds weer snel plaats voor aangenaam verpozen en genieten.
    Alle goeds en de hartelijke groeten,
    Dorien en Thom

• 31 Mei 2016 - 06:08

Adriaan En Henny:

Het gaat gestaag lezen we. Af en toe een mindere dag, maar dat hoort er nu eenmaal bij en mag de pret niet drukken. Jullie schieten al aardig op en zitten nu in een deel van Frankrijk waar wij nog nooit gefietst hebben. Ook daar weer prachtige natuur lezen we. Maar het is bijna overal mooi waar je fietst in welk land of gebied dan ook. Je hebt meer rust en geniet gewoon meer op de fiets.
    Nou zet hem op en we zijn heel benieuwd naar het volgende verslag. Mogen de weergoden jullie (en ons) welgezind zijn.

gr Adriaan en Henny

• 31 Mei 2016 - 11:06

Martien Roefs:

Ja Francien en Michiel, zo maak je nog eens wat mee. Prachtige verhalen in een prachtige omgeving die alleen nog maar mooier wordt als het weer ook nog wat opklaart. Zoals jullie al schreven gaat dit ook gebeuren, dus ik zou zeggen GENIET ervan en laat ons meegenieten middels deze verhalen.
    SUCCES ermee. Martien Roefs.

• 01 Juni 2016 - 18:18

Ton En Tilly Van De Laar:

Ha Francien en Michiel,

Wat leuk om jullie reisverslag te lezen! Super avontuurlijk!
    's Morgens niet weten wat de dag je brengt en waar je slaapt.....
    De contacten met allerlei mensen en wat je allemaal ziet en mee maakt! Geweldig!

Nog een mooie tijd gewenst en hopelijk knapt het weer wat op!
    (Hier komt het ook met bakken uit de lucht)!

Groetjes, ook van Ton,
    Tilly

• 01 Juni 2016 - 21:09

Stefan:

mooie ervaring om te lezen.
    Succes en veel plezier met de verdere reis

groeten Stefan en Nancy Jelle Alies Giel

• 03 Juni 2016 - 09:33

Francien Roosen:

Hi Francien en Michiel,
    Wat een prachtige verhalen, lijkt wel of we steeds een stukje met jullie meereizen.
    Geniet van al jullie ontmoetingen en hopelijk zijn de weergoden de komende tijd wat beter gemutst.
    Veel plezier en bon camino:-)

• 04 Juni 2016 - 10:04

Ton En Josefien :

Leuk om jullie te volgen.
    We kijken al uit naar het volgende verslag.
    Veel plezier,
    Ton & Josefien