Pyreneeën in zicht. - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Francien en Michiel Lenssen - WaarBenJij.nu Pyreneeën in zicht. - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Francien en Michiel Lenssen - WaarBenJij.nu

Pyreneeën in zicht.

Dag 16, woensdag 1 juni, Servanches-Cadillac 84 km
Dag 17, donderdag 2 juni Cadillac-Onesse 113 km
Dag 18, vrijdag 3 juni, Onesse-Sorde l'Abbaye 82 km
Dag 19, zaterdag.4 juni, Sorde l'Abbaye- St. Jean pied de Port 65 km

Vandaag zaterdag 4 juni is het echte klimwerk begonnen. We zijn nu in St. Jean pied de Port aan de voet van Pyreneeën. Vandaag hebben we de laatste training gehad om morgen de overtocht aan te gaan naar Spanje. We fietsen dan over de Roelantspas via Ibaneto en Roncevalles naar Pamplona. Je weet wel, waar ze elk jaar de stieren door de straten jagen.
Nu heb ik nog even tijd om wat ervaringen met jullie te delen.

Vooropgesteld, we hebben weer een hele fijne fietsweek gehad, met weer andere verrassingen, zowel leuke als minder leuke.
Het fietsen gaat prima, mijn zadelpijn is over. Ik moet wel opletten met de opgerekte hamstring, als ik klim doe ik dat in een wat lichter verzet. Totdat het lichtste verzet ook zwaar wordt, en dan voel ik mijn hamstringblessure. We zullen morgen wel zien, in de bergetappe. Met Francien gaat alles oké. Die klimt makkelijk, en die gaat maar door. Ze zegt dat het geen wedstrijd is, maar soms denk ik daar anders over. Die kan tempofietsen, zeg.

Afgelopen dinsdag zijn we vanuit Angouleme een stuk later vertrokken omdat het weer eens regende. Om 10 uur vertrokken we. Het valt verder die dag erg mee met de regen. Het landschap is mooi glooiend, zoals in Zuid Limburg. Veel fietsen we door de Franse akkers. In Frankrijk zijn veel hele grote boeren met hele grote akkers met mais, koolzaad, asperges, aardappelen, kiwi's, wortelen, druiven, etc. etc., echt akkers van tientallen hectares. Soms zover als je kijken kunt. Men heeft daar sproei-installaties die wel ooit 200 meter lang zijn.
Die dag ontmoeten we Jan uit Den Oever, en Erik uit Borne, eerst 's morgens tijdens de koffie en 's avonds slapen we in dezelfde chambre de hote. Aan de voordeur hang een bordje B&B op zolder, we slapen gewoon beneden in een mooi landhuis aan een meertje in the middel of nowhere.
Woensdag fietsen we verder naar Cadilac, een plaatsje aan Gironne. We komen die dag door de Bordeaux wijnstreek. Wijngaarden zover als je kijken kunt. De struiken hebben de laatste weken al flink schot gemaakt. Men was overal de de struiken aan het omhoog leiden.
In St. Emilion drinken we koffie, geen wijn jammergenoeg. We hebben die dag alleen nog maar mieserregen gehad, en zijn dus gewoon kletsnat. In de Bar-Tabac waar we koffie dronken moest gedweild worden toen we weer vertrokken. In Cadillac gingen we naar de Office de tourisme, VVV, waar we naar een hotelkamer informeerden. Er was een hotel, maar dat werd verbouwd. Er waren nog 2 slaapplaatsen in een psychiatrisch ziekenhuis, met 2 isoleercellen waar pelgrims mochten overnachten. We kregen er water, 2 crackers en een bed. We moesten apart, ieder in een aparte isoleercel met alleen een stoel, bed en een wasbak. Geen douche, geen warm water. Het was alles behalve luxe, maar wel een prachtige ervaring. Gelukkig sliepen we er uit vrije wil en mochten we de morgen erna ook weer vrijwillig vertrekken. Het kostte niks, maar het was ook niks. Die avond hebben een pizza gegeten, samen Jan, Eric, Leo uit Bloemendaal en Ton uit Beverwijk.
Donderdag zijn we verde gefietst naar Onesse. 'S morgens miezerde het een klein beetje, mijn kleren en schoenen hadden niet gedroogd in de isoleercel, dus ik vertrok in een nat pak. Gelukkig werd het al snel droog en de temperatuur werd een stukje beter. Rond de middag was alles weer lekker droog.
Deze dag fietsen we in de streek Les Landes. Het is hier redelijk vlak met heel veel lange rechte wegen. In deze streek hebben we meer als 100 km door dennenbossen gefietst. Deze bossen zijn aangeplant als productiebossen. Er werden bomen gezaagd, de percelen werden schoongemaakt en weer opnieuwd aangeplant. Als we langs een bos kwamen wat pas was gezaagd rook dat heel lekker naar dennenhout en hars.
' s avonds sliepen we in een aubergine, waar de gastvrouw leek op ma Flodder, de auberge zag er ook zo uit, maar ze was alleraardigst en ze kon lekker koken voor ons en voor Eric.
Vrijdag hebben we ook nog lang tussen de dennenbossen gefietst. Later die dag werd het weer wat glooiender. Dit was de eerste helemaal droge dag, en het was lekker van temperatuur. ' s middags kwamen we aan in Sorde L'Abbaye, in een Franse gite. De meeste gites hebben grote slaapzalen, maar deze had ook een 2persoons kamer. Wij hadden geluk. De gastvrouw was een vrijwilligster, zij kookte voor alle pelgrims. We moesten wel helpen afwassen en opruimen. Toen we zaterdagmorgen vertrokken moesten we niets betalen. We mochten een donatie doen aan de gites, voor wat het ons waard was. Wij vonden het een luxe bite met een vriendelijke gastvrouw.
Zaterdag hebben we het eerste echte klimwerk gehad. Klimmen van diverse kilometers en stijgingspercentages van 7-9%, en een zelfs van bijna 14%, gelukkig was die maar 500 meter lang. Ik was blij dat ik daar boven was. Onderweg hebben we de banden opgepompt om de laatste 1000 km verder te kunnen. Vandaag, zaterdag, zijn we de 1500 km gepasseerd.
Morgenvroeg gaan we Spanje in!!!!
Opweg naar Santiago de Compostella.
Hoe vaak we onderweg de naam St Jaques de Compostella tegenkomen is niet te tellen. Langs de route zitten heel stickers die ons de juiste weg wijzen, maar ook heel veel straten, kerken etc. zijn vernoemd naar de apostel die vroeger deze weg ook ooit gegaan moet zijn.

Zo het is weer een heel verhaal geworden, maar ja, een keer in de week moet dat kunnen. Zodra we weer WiFi hebben horen jullie weer van ons.

Groeten aan iedereen,
Francien en Michiel

• 04 Juni 2016 - 20:08

Maria :

Wat een leuke gebeurtenissen! Hier alles oké wel wat saai..

• 04 Juni 2016 - 20:36

Franka En Ger:

iedere week is het weer genieten van jullie verhalen. Prachtig! Wat een avonturen maken jullie mee. Ik zie zo onze reis van 2 jaar geleden voor me. En die onverwachte ontmoetingen die zijn het mooist. Nu hebben jullie weer een grens bereikt en zal het spaanse woordenboek tevoorschijn moeten komen. Hartstikke goed. Zet hem op en hopelijk valt de pijn mee.
    Groetjes Franka en Ger

• 04 Juni 2016 - 21:38

Leo Lenssen:

Michiel

Telkens als ik mijn computer aan zet zie ik een foto en dan denk ik de weg is inderdaad lang.
    Je weet wat ik bedoel.
    Hier is alles prima en wij genieten van je reisverslagen. We vinden het knap wat jullie presteren en zijn er ook van overtuigd dat deze trip gaat slagen.
    Francien en Michiel geniet er van.

Groetjes, Tante Mien en ome Leo.

• 04 Juni 2016 - 21:44

Harrie En Akkie:

Hoi Francien en Michiel! Chapeau!! Morgen de Spaanse grens in zicht.Nog maar 1000km!!!!Hopelijk blijven de weergoden jullie goed gezind! Hier missen jullie niets,het weer is hier knap waardeloos! Wij hopen nog vele leuke verhalen van jullie te vernemen en ZET HEM OP JULLIE KUNNEN HET!!!!Groetjes Harrie en Akkie.

• 05 Juni 2016 - 02:37

Pascale:

Heeft de massage toch geholpen....

• 05 Juni 2016 - 06:56

Adriaan En Henny:

Mooi verslag weer. Ik heb wel het idee dat de route die jullie nu fietsen door meer mensen gefietst wordt als de andere route of niet. Kan ook aan de tijd van het jaar liggen. Jullie komen veel andere fietsers tegen.
    Morgen inderdaad weer een dag lekker klimmen maar het is aan de overkant van de Pyreneen ook heel mooi zoals jullie weten. Nog een 750km naar Santiago dat gaat helemaal goed komen. (en dan misschien nog een 200 naar het einde van de wereld?)
    gr. Adriaan en Henny

• 05 Juni 2016 - 12:18

Meriann:

Hey Michiel en Francien,

Ik heb ook weer genoten van jullie verhalen. Ik probeer me een beetje in te leven hoe dat zo onderweg gaat.
    Het is zeker een geweldig avontuur en reis. Maar in natte kleding en schoenen vertrekken.....niets voor mij haha. Heel knap hoor, maar jullie zijn ook echte doorzetters.
    Hier in Mierlo is alles prima, de zon schijnt vandaag en het is erg warm en droog tot nu toe....
    Gisteren enorm noodweer in Mierlo, gat in de weg van de van Rodestraat, en bij ons alle pinapparaten uitgevallen, maar alles komt goed zeggen ze!
    Veel succes in de Pyreneeën, ook Spanje is een geweldig land, mooie landschappen, paella,helados en cerveza.
    groeten en liefs The Saints.

• 05 Juni 2016 - 20:26

Gerard:

Jullie maken wat mee op zo'n fietstochtje, wanneer jullie pensionado's zijn kunnen jullie voor de hobby wel een boerderij beginnen afgaande op die kennis welke Michiel heeft van alle gewassen, is er toch nog iets blijven hangen na het klussen op de Kleine Kievit!
    Die laatste kilometers moet voor jullie geen probleem meer zijn, ik doe het jullie in ieder geval niet na, nog veel plezier beiden.

• 06 Juni 2016 - 13:54

Jan B.:

Zo, ik heb me helemaal bijgelezen vanaf het begin. Prachtige verhalen over een enerverende tocht. Ik wens jullie nog mooie kilometers toe in de oversteek van de Pyreneeën en daarna.
    Groetjes van Jan B.

• 06 Juni 2016 - 21:16

Thom En Dorien:

Hoi Francien en Michiel,
    Mooi om jullie op deze wijze te volgen en zo te zien gaat de reis helemaal goed komen. Nu inmiddels de bergen over en Spanje in, een ander volk met andere avonturen. Geniet van elk moment nog met volle teugen, het is voorbij eer je er erg in hebt.
    Hartelijke Groeten,
    Dorien en Thom

• 06 Juni 2016 - 22:28

Harold En Monique :

Leuk om jullie zo te volgen en jullie leuke verhalen te lezen!
    Geniet er samen van!

Groetjes Harold en Monique